söndag 9 juni 2013

Fullspäckad cykelhelg!

Helgen började redan på fredagen när jag styrde upp mot Motala med frugan som skulle köra Tjejvättern. Lite sen lunch i Gränna, sen va vi snart i Motala och kunde hämta ut nummerlappen. Vi bodde som vanligt i en stuga ute hos Åke vid Varamobadet.
Varamostranden är underbar!
Snart dök våra norska kompisar Camilla och Geir från Trondheim upp. Sen blev det middag på Hamnkrogen nere stan.....innan det va dags att krypa ner i bingen.
När vi vaknade på morgonen va det ytterligare en dag med underbart väder. Efter frukost körde vi ner till starten....för lite pep-talk innan det va dags för tjejerna att dra iväg.
                                                   
Pigga tjejer innan start!
Geir och jag passade på att göra ett besök på Motala Motormuseum som för stunden även hade en speciell Vätternrundan avdelning med många gamla racercyklar. Jag blev så glad när jag fick se en precis likadan cykel som min första racer. Jag trodde dom va utdöda för länge sen.
                                                                       
Smidd vev va det som gällde!
Framväxel, där man va tvungen att böja sig ner för att nå! Tur att man va lite mer smidig på den tiden!
Simplex växel och fyrdelad frikrans va det som gällde!

Sen blev det fika vid målområdet innan dom första cyklisterna rullade in. Sen kom dom alla i en jämn ström.....helt otrolig syn. Unga cyklister...äldre cyklister...värsta racerhojarna följdes av cyklar med korg. En sak hade dom alla gemensamt.....alla va glada och nöjda i det underbara vädret.
Efter ett tag kom Camilla inrullande och en stund senare kom Ingrid också in i mål, nöjd och glad. Tio mil i underbart cykelväder....sämre kan man ha det!
                                                                   
Nöjda efter 10 mil i sadeln!
Efter dusch och inte minst en god lunch va det dags att styra hemåt Skåne igen. Geir och Camilla hade en betydligt längre styrning hem!
Det blev en lugn körning hem.....cyklisten sov mest hela tiden!

Kom hem ganska sent på lördagkvällen.....ett par mackor, sen va det dags att krypa ner och ladda för söndagens Husiesväng i Malmö.

När jag slog upp dom bruna på morgonen min första tanke....jag tror jag står över och blir kvar i sängen. Men ett snooze senare kom jag ur bingen.....ja va fan...klart jag kör. Grötfrukost och en kopp te, så va jag klar för att dra till Malmö!
HS-logga
Trevligt motionslopp
                                                                     
Husiesvängen som är ett av dom trevligare motionsloppen i Skåne går på underbara småvägar i södra Skåne drar alltid många cyklister. Eftersom loppet går sista helgen innan Vätternrundan är detta ett bra tillfälle för sista formslipningen!

120 km och dom beryktade Slimmingebackarna på Romelåsen gör detta motionslopp till en ganska slitsam historia. Vinden som oftast är västlig ger motvind tillbaka till Malmö och detta gör det ännu tyngre!
Vi rullade iväg med masterstart ut ur Malmö....sen va det full gas i medvinden förbi Staffanstorp och Genarp innan det va dags för åsen!
Första halvtimmen va ingen lek.....det tar en tid att få igång dieseln.....sen började det rätta till sig. Slimmingebacken va som vanligt tung....Janne K. och Jocke P. for iväg så fort dom såg backen och va först upp. Sen kom 4-5 man innan vår lilla klunga på 5 man kom strax efter....på vägen ner mot Blentarp va det samlat igen. Sen va det dags att svänga in i motvinden mot Malmö igen. Kläggerödsbacken i motvind va också tung...men det gick denna gången också!
Sen rullade det på bra hela vägen hem....sista halvtimmen började det bli lite sega gubbar i klungan, men vi höll ihop hela vägen till målet i Malmö. 12-13 man hem och dom flesta va säkert ganska nöjda med dagens utflykt. En riktigt bra genomkörare inför Vättern nästa helg!
Starka killar från Lunedi
Pontus, storebror till Lucas Persson va glad efter  målgång. Bra kört!
Starka killar!
Fredrik, Kävlinges svar på Bradley Wiggins!
Tore Jönsson, dyker alltid upp oavsett var motionsloppet går!
Samuel och Janne klämde en kaffe och korv efter  målgång...det va dom värda!
Bengt såg till att tjejerna höll korvgrytan kokande!

När jag slog av mätaren vid målet visade den på ett hurtbullesnitt på 40,2 km/h på 122 km.

Nu ska jag avsluta cykelhelgen med Bingolotto. När jag vann Veterancupen i Barsebäck va första priset tre Bingolotter till säsongsavslutningen! Nu jäklar .....



1 kommentar:

  1. Janne Karlsson, Ystad9 juni 2013 kl. 23:45

    Tack för sällskapet idag.

    En sådan cykel som du beskriver köpte jag fabriksrenoverad av Monark 1962 för (tror jag) 250 kr. På den gjorde jag min första resa runt Vättern samma sommar. Ensam och med stor ryggsäck lastad med tält sovsäck, stormkök m.m. for jag från Ödeshög via Askersund, Mariestad, Skövde, Jönköping och åter till Ödeshög.

    Det var tubdäck på cykeln och jag hade varken reserv eller laggrejer med mig. Endast en femtiolapp på fickan, men jag klarade mig ändå runt sjön med tre övernattningar.

    Det har blivit en del ytterligare rundor runt sjön sedan dess, men detta är nog den mest spännande. Förvånansvärt att en mor släpper iväg en fjortonåring men hon insåg väl redan då att det var lönlöst att försöka stoppa mina försök att utforska världen.

    SvaraRadera